DAVID
BOWIE
– 1 χρόνος μετά
Του Γιάννη Αλεξίου
Ένας χρόνος πέρασε από την μοιραία εκείνη μέρα που
σοκαρίστηκε ο μουσικός κόσμος με την είδηση ότι ο Ντέηβιντ Μπόουι πέθανε.
Ακολούθησε ένας μακρύς κατάλογος στο δίσεκτο 2016 με μεγάλες απώλειες μουσικών,
αλλά ο νους έμεινε κολλημένος στον Ντέηβιντ Τζόουνς, όπως ήταν το πραγματικό
όνομα του Μπόουι. Ήταν το είδωλο των ειδώλων. Πολλοί μεγαλώσαμε μαζί του και ο
ίδιος ήταν ακμαίος και παρών ακόμη και όταν κυκλοφόρησε ανήμερα των γενεθλίων του
(8 Ιανουαρίου) το «Blackstar».
Δύο μέρες μετά μας άφησε σύξυλους…Η απώλειά του άναψε μια μεγάλη «πυρκαγιά» στο
διαδίκτυο όπου οι ειδήσεις κυκλοφορούν με την ταχύτητα του φωτός που όμοιά της
δεν έχει ξαναγίνει στο κόσμο αυτό καθώς τα παλιότερα είδωλα τέτοιου βεληνεκούς
δεν έτυχαν ιντερνετικής προβολής λόγω εποχής, οπότε δεν υπάρχει μέτρο σύγκρισης.
Τέτοιος θόρυβος δεν έγινε ούτε για τον Lou Reed, ούτε ακόμα και για τον Michael Jackson που
έτυχε να φύγουν την διαδικτυακή εποχή.

Ο ηθοποιός Μαρκ Ρουφάλο τον αποχαιρέτησε λέγοντας :
«Αντίο Ντέηβιντ, φρικο -πατέρα μας», ενδεικτικό της μεγάλης επιρροής του στη
γενιά του. Όμως δεν μπορεί να περιοριστεί μόνο εκεί καθώς ο Μπόουι είναι culture icon όλων των γενιών γιατί ήταν πάντα
παρών σε κάθε δεκαετία από τα 60ς που έκανε την εμφάνισή του ως το τέλος και η
επιρροή του θα συνεχιστεί. Ιδιαίτερα το 1969 όταν ηχογράφησε το μυστηριώδες «Space Oddity» που έγινε παγκόσμια επιτυχία. Κι
όμως τότε ο Μπόουι συνέχισε να παίζει μουσική σ’ ένα μπαρ στο Beckenham μακριά από τα φώτα της
δημοσιότητας ως τις αρχές της δεκαετίας του ’70. Ο αλλόκοτος αυτός και
ταυτόχρονα ιδιοφυής καλλιτέχνης σφήνωσε στο μυαλό μας δίνοντας ένα σινιάλο
καλλιτεχνικού υποδείγματος χωρίς καθωσπρεπισμούς που άγγιξε την μάζα και την
κουλτούρα της χωρίς να γίνει ο λαϊκός ήρωας της. Το υποστήριξε όλο αυτό με την
ίδια την καλλιτεχνική του υπόσταση σαν κάτι το εξωπραγματικό, αλλά ταυτόχρονα
τόσο αυθεντικό και οικείο.
Ο ίδιος ο Μπόουι χρησιμοποίησε πρώτος τον όρο
χαμαιλέοντα για το εαυτό του σε μια εύστοχη σκιαγράφηση του : «Όλη αυτή η
ιστορία με τις επινοήσεις του εαυτού μου με κουράζει. Υπάρχει μια συνέχεια σε
αυτό που κάνω και αφορά την αρχή να εκφραστώ κάθε φορά με τους υπάρχοντες
κώδικες. Τα υπόλοιπα είναι τεμπέλικη δημοσιογραφία. Στο κάτω - κάτω αυτό που
προσπαθεί να κάνει ο χαμαιλέοντας είναι να ενσωματωθεί με το περιβάλλον του, να
κρυφτεί μέσα σ’ αυτό. Δεν νομίζω ότι αυτό είναι ακριβώς για το οποίο είμαι
γνωστός…».
Χαμαιλέοντας που βρέθηκε στο επίκεντρο κάθε εποχής,
κάθε δεκαετίας, κάθε μουσικής εξέλιξης καθορίζοντας ο ίδιος τις τάσεις. Κάθε
ένας από εμάς, ανεξαρτήτου ηλικίας, βρίσκει ένα μέρος του εαυτού του στον
μουσικό του κόσμου, σε αυτό το καλλιτεχνικό θαύμα που λέγεται Ντέηβιντ Μπόουι.
Αυτή ήταν η διαχρονική επιρροή του ιδιοφυούς καλλιτέχνη που πέτυχε να είναι
μέσα σε όλες τις εποχές έχοντας απήχηση.

Όλο το «κύκνειο άσμα» του «Blackstar»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου